25 marca 2020 13:27 | Pedagog
Szanowni Rodzice!
Przez Polskę przechodzi fala niepewności i lęku. Życie nasze i naszych rodzin zamknięte jest raczej w czterech ścianach. Na ulicach pustki. To znak, że pandemia koronawirusa ma wpływ na nasze życie i Polacy nie lekceważą zaleceń lekarzy i epidemiologów. Jest to czas, kiedy każdy z nas będzie miał możliwość dowiedzenia się czegoś nowego o sobie.
Profesor Bogdan de Barbaro w wywiadzie dla "Wysokich Obcasów" podkreśla: "Jeśli jestem sam w czterech ścianach mojego pokoju, to mogę je wytapetować albo grozą, albo zadbać o swój umysł i postarać się o to, by to, co mądre i dobre, miało do mnie dostęp".
Dzieci i młodzież w tym okresie jeszcze bardziej potrzebują naszego wsparcia. To teraz może nasilić się fala emocji wynikających z obawy o siebie i bliskich oraz silnych lęków i stresu związanych z przyszłością. Martwią się o zbliżający egzamin, zdrowie dziadków czy swoich zagranicznych przyjaciół – rodziców, siostry, braci. U nastolatków oprócz smutku, nadmiernej drażliwości możemy zauważyć niezdrowe zachowania dotyczące snu czy jedzenia, zaś u najmłodszych zwiększoną płaczliwość lub rozdrażnienie, a nawet powrót zachowań, z których dziecko wyrosło, jak moczenie nocne.
Reakcja dzieci i nastolatków zależy od wielu czynników. Dla jednych jest to paraliżująca katastrofa, a dla innych będzie to okazja do przeczytania zaległych lektur. Jednak w dużym stopniu ich zachowanie uzależnia się od tego, jak postępują dorośli w ich otoczeniu. Dlatego tak ważna jest znajomość sposobów radzenia sobie z obciążeniami.
Rodzice, którzy reagują ze spokojem i pewnością, będą stanowić wsparcie i poczucie bezpieczeństwa dla swoich dzieci. Dlatego tak ważne jest, by mówić rzeczowo i przystępnie przedstawiać fakty. Dzielenie się tylko sprawdzonymi informacjami na temat wirusa i epidemii COVID-19 (a nie plotkami czy fake newsami) pozwoli lepiej ocenić, jakie zagrożenie stanowi ona dla nas, a przez to może złagodzić stres.
Również pozwólmy dzieciom wyrażać emocje, takie jak: złość, zdenerwowanie i podzielmy się własnymi sposobami na rozładowanie stresu.
Podczas pandemii warto ograniczyć dzieciom i młodzieży dostęp do wiadomości w mediach i na portalach społecznościowych. Mogą oni błędnie interpretować informacje, które do nich docierają i bać się tego, czego nie rozumieją. Ponadto ciągłe skupianie się na tym problemie może nasilić niepokój.
Dobrze jest spożywać zdrowe, zbilansowane posiłki, wykonywać regularne ćwiczenia i się wysypiać. Najlepiej podejmować aktywności, które nas rozluźniają i sprawiają przyjemność.
Ważne, aby w tym czasie nie karmić się tylko informacjami, które podnoszą lęk, ale znaleźć czas na złapanie oddechu i spokoju. Pomóżmy dzieciom i młodzieży zaplanować wolny czas. Zachęcajmy do znajdywania aktywności, które służą ich rozwojowi. Angażujmy w różne pożyteczne inicjatywy. Sprawdzajmy też, z jakich portali korzystają. W pozytywnej epidemii dobra, która zalała nas wraz z pandemią koronawirusa, możemy spotkać się z nieprawdziwymi danymi i manipulatorami. Uważajmy!
Jeśli stres istotnie zakłóca nasze codzienne aktywności przez kolejne dni, warto poradzić się psychologa lub lekarza. Nie wychodząc z domu, możemy skorzystać z bezpłatnych konsultacji, np. przez telefon, Skype lub Messenger, oferowanych przez certyfikowanych psychologów i psychoterapeutów. Oto jedna z propozycji:
Dnia 26 marca w godz. 20.00 – 21.00 rozmowa Z. Szyncel z psycholożką E. Jarczewską – Gerec nt. „Koronawirus: jak zachować motywację w czterech ścianach? – webinar.
Jeżeli trudno dzieciom i młodzieży sprostać nowym wyzwaniom, np. pracy zdalnej - organizowania i planowania nauki, brakuje im wiedzy na temat zarządzania wolnym czasem, radzenia sobie ze stresem i bez wychodzenia na treningi pozostania w dobrej kondycji psychicznej i fizycznej, mogą skontaktować się ze mną. Zawsze odpowiem na Wasze i ich pytania.
Formy kontaktu:
- numer telefonu: 784173380
- stefanlew1@op.pl
- na facebooku zaprosić Stefana Lewkowicza do grona znajomych. Ja zatwierdzę i nawiążemy kontakt. Pod nazwiskiem mojego męża będę zawsze dostępna.
Pedagog – Krystyna Lewkowicz
0, 1, 2a, 2b, 3a, 3b, 4a, 4b, 5a, 5b, 6